Saturday, September 20, 2008

Sebuah Jawapan



Seorang sahabat saya ada bertanya, “Liza, bahan bacaan apa yang ko slalu baca?” saya hanya menjawab, “tak kisah apa2 jenis buku”. Kenapa dia bertanya begitu saya tak pasti, mungkin sebab dia melihat sahabat2 lain yang mewujudkan blog banyak membicarakan tentang isu2 politik, fakta2 sejarah, sains dan teknologi, isu2 umat islam sedunia, tak setanding dengan blog ini yang hanya berkisarkan tentang kisah2 yang ringan untuk dibaca. Saya suka membaca sejak dari kecil lagi, namun ia seolah2 hilang tanpa diabadikan di mana2. Alangkah baiknya jika saya dapat baca semula buku2 yang telah dibaca pada akhir2 waktu nanti. Atas kesedaran itu, blog ini diwujudkan untuk mengingatkan diri saya sendiri khususnya dan untuk sesiapa sahaja yang melewati blog ini.

Saya akui, blog ini terlalu banyak kekurangan jika dibandingkan dengan blog sahabat2 seperjuangan. Terlalu ringan untuk dibaca oleh sahabat2 yang telah jauh kedepan. InsyaAllah, ia amat berguna untuk sahabat2 lain yang beru merangkak seperti saya, mengubah keanehan diri kepada hidup perjuangan, mengubah kelemahan kepada kekuatan. Allah telah mensyariatkan Nabi untuk berhijrah dari Makkah ke Madinah, kerana terlalu hebatnya siksaan yang dikenakan ke atas umat islam. Namun, pengunduran itu bukan bermaksud umat islam mengalah, tetapi Allah ingin memberi tenggang waktu kepada umat islam untuk membina kekuatan. Begitu juga strategi2 peperangan yang dilakukan oleh para sahabat di medan peperangan, adakalanya mereka berundur seketika, bukan kerana takut tetapi untuk membina kekuatan dan merancang strategi baru bagi kemenangan yang akan datang. Begitulah…kadangkala kita perlu diam seketika, supaya dengan diam itu kita dapat berfikir tentang kelemahan diri untuk kita gantikan kelemahan dengan kekuatan, mengubah hidup nafsi2 kepada hidup berjemaah.

Dan semoga berkat Ramadhan yang mulia ini, Allah memberkati misi ini dan misi sahabat2 sekalian. Semoga bahan bacaan yang kita baca, bukan sekadar masuk dan terima tetapi dengan harapan ia sebati dalam diri dan dapat diaplikasikan dalam kehidupan. “BACALAH DENGAN NAMA TUHANMU YANG MENCIPTAKAN..”



No comments: